ABGINEH  PHOTOGRAPHIC STUDIES  INSTITUTE

ABGINEH PHOTOGRAPHIC STUDIES INSTITUTE

موسسه تحقیقات و مطالعات عکاسی آبگینه
ABGINEH  PHOTOGRAPHIC STUDIES  INSTITUTE

ABGINEH PHOTOGRAPHIC STUDIES INSTITUTE

موسسه تحقیقات و مطالعات عکاسی آبگینه

برگزیدگان مسابقه ورلد پرس فتو ۲۰۰۵

برگزیدگان  مسابقه عکاسی خبری جهان

 ( ورلد پرس فتو  ۲۰۰۵) معرفی شدند

ابراهیم بهرامی

 

      مسابقه سالانه عکس خبری  ( ورلد پرس فتو )  برندگان خود را در ده دسته خبری اعلام کرد. این مسابقه بزرگ جهانی که چهل و نهمین دورة خود را در هلند برگزار می کند همه ساله آثار عکاسان حرفه ای خبری را در یک رقابت بین المللی در  دسته بندی های(خبرهای لحظه ای – خبرهای عمومی- مردم در خبرها- زندگی روزمره- پرتره- حرکات و چهره های ورزشی- عکاسی معاصر- هنرها و سرگرمی – علم و تکنولوژی و طبیعت) به نمایش می گذارد.

    در این دوره از نمایشگاه تعداد 83044  عکس از 4448 عکاس ارسالی از 122 کشور جهان و به مدت 12 روز در آمستردام هلند به صورت دیجیتال مورد قضاوت قرار گرفتند.

 (ورلد پرس فتو ) همه ساله یک عکس خبری را  بعنوان عکس سال برمی گزیند که در این دوره نیز عکسی از فینبار اورآلی ( Finbarr oreilly ) عکاس کانادایی خبرگزاری رویتر را بعنوان عکس سال 2005 انتخاب نمود. این تصویر انگشتان لاغر کودک یک ساله ای را نشان می دهد که در حال فشردن لبهای مادرش است و در یک درمانگاه تغذیه اضطراری در تاهوها در شمال غربی نیجر عکاسی شده است.

هجوم ویران کننده ملخها وخیم ترین خشکسالی در دهه اخیر بود که میلیونها نفر را در این کشور با کمبود غذا در این منطقه از آفریقا مواجه کرد.

جیمز کولتون رئیس هیات داوران ( ورلد پرس فتو ) در توصیف این عکس برنده می گوید: این تصویر مرا از همان اولین باری که در دو هفته پیش آن را دیدم متحیر کرده و بعد از دیدن هزاران عکس در تمام مدت مسابقه ذهنم را به خود مشغول کرده بود ، به نظر من این تصویر همه چیز دارد، زیبایی ، ترس، نومیدی      و تصویری است  ساده، ظریف و پرتحرک .

   هیات داوران این دوره مرکب از عکاسان خبری برتر جهان ، ادیتورهای عکس و مدیران هنری از یازده کشور جهان آثار 63 عکاس از 25 کشور جهان (آرژانتین- بنگلادش- کانادا- شیلی- کلمبیا- جمهوری چک – دانمارک- فرانسه- یونان- مجارستان- هند- ایرلند- اسرائیل- ایتالیا- لبنان- هلند- نروژ- چین- لهستان- روسیه و آفریقای جنوبی)  در ده دستة موضوعی را بعنوان برنده اعلام نمود.

   (فینبار اورآلی ) برنده سال ( ورلد پرس فتو 2005 ) جایزه خود به مبلغ ده هزار یورو را طی مراسمی که در سوم اردی بهشت در(اود کرک) آمستردام برگزار می شود دریافت خواهد کرد و بعلا وه شرکت کنون نیز همچون سال گذشته یک دوربین دیجیتال  Canon EOS 1D Mark II به وی اهداء خواهد کرد.

   در ایام برگزاری مراسم  برنامه سخنرانی ، گفتگو و نمایش آثار برپا خواهد بود و سه نمایشگاه نیز شامل عکسهای برندة ورلد پرس فتو ، منتخبی از عکسهای (  فینبار اورآلی ) برندة سال و  همچنین نمایشگاهی از آثار 12 شرکت کننده در کلاسهای آموزشی (جاپ اسوارت) افتتاح خواهد شد.

عکسهای برگزیده  ( ورلد پرس فتو ) طی یک سال آینده در 85 نقطه جهان و در بیش از چهل کشور به نمایش گذاشته خواهد شد .