ABGINEH  PHOTOGRAPHIC STUDIES  INSTITUTE

ABGINEH PHOTOGRAPHIC STUDIES INSTITUTE

موسسه تحقیقات و مطالعات عکاسی آبگینه
ABGINEH  PHOTOGRAPHIC STUDIES  INSTITUTE

ABGINEH PHOTOGRAPHIC STUDIES INSTITUTE

موسسه تحقیقات و مطالعات عکاسی آبگینه

برترین عکس های خبری ۲۰۰۶ worldpressphoto

                                                               
( ابراهیم بهرامی )
  
 پنجاهمین  مسابقه سالانه عکس خبری ( ورلد پرس فتو ) برترین  عکس های خبری جهان در سال 2006 میلادی را معرفی کرد . بنیاد (ورلدپرس فتو)   هلند همه ساله آثار عکاسان حرفه ای خبری را در یک رقابت بین المللی و در   بخش های(خبرهای لحظه ای – خبرهای عمومی- مردم در خبرها- زندگی روزمره- پرتره- حرکات و چهره های ورزشی- عکاسی معاصر- هنرها و سرگرمی– علم و تکنولوژی و طبیعت) را توسط یک هیات داوری بین المللی انتخاب و به نمایش می گذارد.
    در این دوره از نمایشگاه تعداد 78083  عکس از 4460 عکاس ارسال شده از 124 کشور جهان و به مدت 13 روز در آمستردام هلند به صورت دیجیتال مورد قضاوت قرار گرفتند.
 (ورلد پرس فتو ) همه ساله یک عکس خبری را  بعنوان عکس سال برمی گزیند که در این دوره نیز عکسی از         اسپنسر پلات (Spencer Platt ) عکاس  امریکایی را بعنوان عکس سال 2006 انتخاب نمود.
 این عکس گروهی از جوانان لبنانی را نشان می دهد که با اتومبیل در حال عبور از بیروت جنوبی هستند و از مجاورت  ویرانه هایی که توسط اسراییل بمباران شده است می گذرند .
این تصویر که در پانزدهم آگوست سال 2006 در اولین روز آتش بس بین اسرائیل و حزب الله وقتی که هزاران لبنانی به خانه هایشان برمی گشتند برداشته شده است .
   « مایکل مک نالی» Michele McNally رئیس هیات داوران امسال ورلد پرس فتو  در توصیف این عکس برنده می گوید: این تصویر نگاه شمارابا خود همراه می کند، در آن پیچیدگی ها و تناقض هایی از زندگی واقعی  است که در میان آشفتگی ها  جریان دارد. این عکس موجب می شودشما به آن سوی بدیهیات بنگرید .
   هیات داوران این دوره مرکب از عکاسان خبری برتر جهان ، ادیتورهای عکس و مدیران هنری از یازده کشور جهان آثار 58 عکاس از 23 کشور جهان (آرژانتین-  استرالیا- برزیل-  کانادا-  دانمارک- فرانسه-  آلمان – مجارستان  - ژاپن - اسرائیل- ایتالیا-  مکزیکو -- هلند- نروژ- نیجریه - فلسطین - چین-  انگلستان-  آمریکا- آفریقای جنوبی – اسپانیا و سوئد )را  در ده دستة موضوعی بعنوان برنده اعلام نمود.
   (مایکل مک نالی) برنده سال ( ورلد پرس فتو 2006 ) جایزه خود به مبلغ ده هزار یورو را طی مراسمی که در دوم      اردی بهشت سال آینده در« اود کرک » آمستردام برگزار می شود دریافت و  علاوه بر این شرکت کنون نیز همچون سال گذشته یک دوربین حرفه ایSLR   به وی اهداء خواهد کرد.
   در ایام برگزاری مراسم  برنامه سخنرانی ، گفتگو و نمایش آثار برپا خواهد بود و سه نمایشگاه نیز شامل عکسهای برندة ورلد پرس فتو سال 2006 ، منتخبی از عکسهای (  مایکل مک نالی) برندة سال و  همچنین نمایشگاهی از عکسهای مستند با موضوع تغییر آب وهوا در آفریقا از عکاسان خبری آفریقایی از تاریخ چهارم اردیبهشت سال آینده افتتاح و تا 27 خردادماه  ادامه خواهد داشت و پس آن  به مدت یک سال در 85 نقطه  از جهان به نمایش گذاشته خواهد شد .
هم اکنون گزیده ای از عکسهای برگزیده  در شبکه اینترنت به آدرس:  www.worldpressphoto.nl  قابل دیدن است.