ABGINEH  PHOTOGRAPHIC STUDIES  INSTITUTE

ABGINEH PHOTOGRAPHIC STUDIES INSTITUTE

موسسه تحقیقات و مطالعات عکاسی آبگینه
ABGINEH  PHOTOGRAPHIC STUDIES  INSTITUTE

ABGINEH PHOTOGRAPHIC STUDIES INSTITUTE

موسسه تحقیقات و مطالعات عکاسی آبگینه

۱۰ سوالی که باید برای عکاسی هدفمند از خود بپرسیم

آموزش چشم و ذهن در عکاسی امر مهمی است. نکته‌ای که باید افرادی که به تازگی دوربین تهیه کرده‌اند به آن توجه کنند تا در دامی بنام عکاسی بدون هدف نیفتند. ابن اتفاق از زمانی که عکاسی به سمت دیجیتال پیش رفت، بشدت افزایش یافته است. دیگر محدودیت عددی فیلم وجود ندارد تا برای عکاسی دقت بیشتری بخرج دهیم. عکاسی هدفمند زمان‌بر است و باید بدانیم که حتی بسیاری از عکاسان خبره نیز گاهی در این دام می‌افتند.

نکته این نیست که با اولین تلاش بهترین عکس را ثبت کنیم. گاهی باید چندین عکس گرفت تا به نوردهی دلخواه رسید. موضوع قابل تامل این است که عکاسی بدون هدف به عادت تبدیل نشود.

۱. چه داستانی برای گفتن دارم؟

عکاسی هدفمند

این سوال مهمی است که باید از خود بپرسیم؛ تصویری که سعی در ثبت آن دارم چه داستانی برای گفتن دارد. می‌خواهم لحظه‌ای را ثبت کنم؟ یا اینکه احساسی را در لحظه به تصویر بکشم؟

عکسی که ثبت می‌کنم ممکن است به شخصی بدهم؟ یا اینکه عکس جزئی از سری عکس خواهد بود؟

۲. جذابیت تصویری عکس چیست؟

مخاطب طبیعتا با دیدن این عکس به سوژه جذب خواهد شد. در واقع روش‌های مختلفی برای رسیدن به این منظور وجود دارد . قوانین ترکیب‌بندی یکی از آنها است.

۳. نکته منحرف کننده عکس کجاست؟

زمانی که جذابیت عکس را پیدا کردیم باید بیاندیشیم که چه چیزی در تصویر تمرکز بیننده را از سوژه باز می‌گرداند. گاهی اوقات بازی با دیافراگم برای ایزوله کردن سوژه و ساده نگه داشتن آن کمک‌کننده است.

۴. چه چیزی در پس‌زمینه و پیش‌زمینه وجود دارد؟

یکی از مواردی که دقت به آن می‌تواند به مورد سوم نیز کمک کند. باید به پس‌زمینه سوژه دقت کرد (همچنین پیش‌زمینه).

آیا میخواهیم  فضای مورد نظر واضح باشد یا محو؟

۵. به اندازه کافی نزدیک شده‌ام؟

اشتباه بعدی که دچار آن می‌شویم این است که سوژه در عکس بسیار کوچک است. نزدیک شدن به سوژه (پُر کردن کادر) جزییات بیشتری از آن را به نمایش می‌گذارد. بگذارید ذهن بیننده باقی تصویر را در ذهنش بسازد.

۶. نور اصلی چیست؟

نور اصلی چیست؟ از کدام سمت می‌تابد؛ نور کافیست یا باید آن را تقویت کرد. توجه به این موارد نوع عکسی را که می‌خواهیم ثبت کنیم و ابزار جانبی مورد استفاده مانند سه پایه را تعیین می‌کند.

  • 7 کادر تراز است؟

افقی یا عمودی فرقی نمی‌کند. کادر را باید صاف بست و دوربین را محکم نگه داشت. این مورد را همواره رعایت کنید جز در مواردی با کادربندی مورب می‌خواهیم حس پویایی را القا کنیم.

۸. چه زوایای دیگری را باید امتحان میکردم؟

اگر وقت و امکانش بود از سوژه در زوایای مختلف عکاسی کنید. تنها گرفتن یک عکس استاندارد کافی نیست. خلاق باشید و یک نمای جدید امتحان کنید. این یکی از اصلی‌ترین اصول عکاسی هدفمند است.

۹-ن حوه در دست گرفتن دوربین چه تغییری ایجاد می‌کند؟

گرفتن دوربین در یک وضعیت (عمودی یا افقی) عادتی است که اکثر عکاسان به آن دچار می‌شوند. باید بدانیم نوع نگه‌داشتن دوربین در نتیجه نهایی تاثیرگذار است.

حالت عمومی بیشتر برای پرتره و افقی در مواقعی ک می‌خواهیم منظره بیشتری در کادر ثبت شود، کاربرد دارد.


۱۰. چشم چگونه در عکس حرکت می‌کند؟

همانطور که در واقعیت چشم خطوط راهنمای بصری را دنبال می‌کند، بیننده یک عکس نیز همین عمل را انجام می‌دهد. استفاده از خطوط راهنما در تصویر باعث می‌شود بیننده آنها را دنبال کند و در نهایت به سوژه مورد نظر در عکس برسد.

هربار که می‌خواهیم عکس بندازیم لازم نیست مکس کنیم و تمام این سوالات را از خود بپرسیم. کافیست آنها را بدانیم، تمرین کنیم و در نهایت این قوانین جزئی از عکاسی ما خواهند شد.

نظرات 1 + ارسال نظر

دورود بر شما
از مطالب خوب و مفیدی که اطلاع رسانی میکنید قدردانی میکنم،
گاهی یک جمله آموزشی حتی بدرد بخورتر از یک دوره تخصصی است
لطفا با همین انگیز به کارتون ادامه بدین
سپاس

سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد