ABGINEH  PHOTOGRAPHIC STUDIES  INSTITUTE

ABGINEH PHOTOGRAPHIC STUDIES INSTITUTE

موسسه تحقیقات و مطالعات عکاسی آبگینه
ABGINEH  PHOTOGRAPHIC STUDIES  INSTITUTE

ABGINEH PHOTOGRAPHIC STUDIES INSTITUTE

موسسه تحقیقات و مطالعات عکاسی آبگینه

بیانیه هیئت داوری نخستین جشنواره بین المللی عکس مزارات

بیانیه هیئت داوری نخستین جشنواره بین المللی عکس مزارات


  هرگاه موضوع یک جشنواره غیر از موضوع آزاد تعیین می‌شود، زاویه نگاه داوران و تطبیق آن با دید برگزارکنندگان جشنواره، پر اهمیت می‌شود. در این میان ، داوران باید از سویی نگاه زیبایی‌شناسانه را مدنظر قرار دهند و از طرف دیگر ارتباط عکس‌ها با موضوعات جشنواره را بررسی کنند. بر همین اساس، هر چه عناوین جشنواره کمتر عینی باشد، کار داوران سخت‌تر و البته نگاه شخصیِ ایشان تاثیرگذارتر می‌شود.
 در اولین دورۀ جشنواره عکس بین‌المللی مزارات، دو موضوع « مزارات» و « نیایش» مشخص شده بود. از آن‌جا که «مزارات» تعریفی مشخص و عینی داشت، کار کمی راحت‌تر بود، اما موضوع « نیایش» این ویژگی را نداشت.
کدام اعمال انسان نیایش محسوب می‌شود؟ آیا باید آیین را نیز جزو نیایش قرار می‌دادیم؟ پاسخ به سؤالاتی از این دست موجب می‌شد در تیم داوری نظرگاه متفاوتی نسبت به ارتباط یا عدم ارتباط عکس‌ها با موضوع جشنواره داشته باشیم و سختی این کار با توجه به تعداد زیاد عکس‌ها، تشدید می‌شد.
در هر بخش از جشنواره چهار هزار عکس (مجموعا 8127 عکس از 1168 عکاس) دریافت شده که بیش از 1800 عکس از آن‌ها از 33 کشور مختلف همچون هند، بنگلادش، ترکمنستان، عراق، انگلستان، ترکیه، فرانسه و بلژیک بود. کشورهایی با زبان، فرهنگ و اعتقادات متفاوت که کار داوری را سخت‌تر و البته شیرین‌تر می‌کرد. سخت‌تر، از جهتی که باید تمام موانع ناشی از تفاوت فرهنگی را کنار زد و شیرین‌تر از این منظر که در پشت تمام این تفاوت‌ها، ذات بشری جلوه‌گر می‌شد.
 ذاتی یکسان که در پس نیاز انسان به نیایش و ارتباط با مزار بزرگان خود، مشهودتر می‌شد. حتی آثار رسیده از ایران نیز از تنوع فرهنگی زیادی برخوردار بودند که با توجه به شرکت تمامی استان‌ها در جشنواره، قابل حدس بود.
از طرفی، 23 ساعت داوری که در طی دو روز و در مکان موزۀ ملک تهران انجام شد، به همت تیم اجرایی جشنواره با سرعت و کیفیتی قابل‌تقدیر به سرانجام رسید. روند داوری، علی‌رغم حضور آنلاین یک داور از قونیه ترکیه ، با استفاده از نرم افزارهای مناسب بدون هیچ تأخیری صورت گرفت.
     امیدواریم جشنواره‌ مزارات که هنر را با مفاهیم والای انسانی گره می‌زند، همچنان ادامه داشته باشد. چه بهتر که چنین جشنواره‌هایی با حضور خود در تمام طول سال     (و نه تنها در هنگام دریافت آثار) بر اهدافی که مدنظر دارند، تأکید همیشگی داشته باشند؛ زیرا جشنواره هایی می توانند تاثیر عمیق بر مخاطب بگذارند و  در جامعه بستر سازی مناسب فرهنگی داشته باشند که اولا بصورت مستمر و در طی سالیان متوالی فعالیت کنند و در ثانی دبیرخانه مزبور بتواند ضمن بهره گیری از نظرات یک شورای علمی و فرهنگی ، اهداف مورد نظر را پیگیری کرده و ضمنا  بایگانی آثار، آدرس مخاطبین، سر فصل های موضوعاتِ  مسابقه و دیگر موارد مورد نظرِ بنیان گزاران جشنواره را  تعقیب و تا حصول به نتیجه مستمرا دنبال کنند.
هیئت داوران نخستین جشنواره بین المللی عکس مزارات
دکتر رها بیلر ، دکتر محد ستاری ،سید عباس میر هاشمی ،ابراهیم بهرامی و احمد خطیری
اختتامیه جشنواره بین ‌المللی عکس مزارات
برگزیدگان نخستین جشنواره بین المللی عکس مزارات طی مراسمی شامگاه سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ در مشهد معرفی شدند. در این جشنواره که به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برپا شد، بیش از ۸ هزار اثر از ۳۱ کشور جهان از جمله بنگلادش، هند، پاکستان، اندونزی، عراق، کانادا، استرالیا، افغانستان، عمان، امارات، ترکیه و آذربایجان شرکت کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد