ABGINEH  PHOTOGRAPHIC STUDIES  INSTITUTE

ABGINEH PHOTOGRAPHIC STUDIES INSTITUTE

موسسه تحقیقات و مطالعات عکاسی آبگینه
ABGINEH  PHOTOGRAPHIC STUDIES  INSTITUTE

ABGINEH PHOTOGRAPHIC STUDIES INSTITUTE

موسسه تحقیقات و مطالعات عکاسی آبگینه

عکاسان خبری شاهدان عینی واقعه


 

عکاسان خبری شاهدان عینی واقعه

ابراهیم بهرامی

 

    عکاسی خبری از ابتدای قرن نوزدهم میلادی جایگاه خودرا در مطبوعات پیدا کرد و بعنوان یک شاخه مهم عکاسی مورد توجه قرار گرفت. کاوش کردن در هنجار های اجتماعی پرداختن به موضوعات زندگی روزمره مردم و ارتقای سطح آگاهیهای عمومی از طریق رسانه عکس و ثبت آن بعنوان اسنادی تصویری از مهمترین مواردی است که در مطبو عات به آن پرداخته می شود.

عکسهای خبری نمی توانند دروغ بگویند و بهمین خاطر یکی از دلایل مورد توجه قرار گرفتن آن توسط مخاطبین صادق بودن عکاسی است.  این عکسها معمولا توسط عکاسانی که برای یک خبرگزاری  یا یک آزانس خبری ویا روزنامه های خاص کار می کنند تهیه می شوند و در عصر تکنولوزی در کوتاه ترین زمان ممکن از طریق نشریات چاپی و الکترونیکی به سراسر دنیا ارسال می شوند.

 

موضوعات عکاسی خبری:

   مهمترین موضوعاتی که در عکاسی خبری مورد توجه می باشند عکسهایی هستند که واجد ارزش خبری باشند. برخی از موضوعات رویداد هایی هستند که طی برنامه ای قرار است انجام شود مانند برپایی مراسم , سمینارهاو مسابقات ورزشی که البته عکاس در این گونه موارد بایستی به گونه ای برخورد کند که عکسهایش ماهیت خبری داشته باشند وعکسهایی خسته کننده و بی روح ارائه ندهد.

او همچنین باید موقعیت محیطی, افراد حاضر در مراسم و توجه بر روی شخصیت ها و یا بازیکنان مسابقات ورزشی و همچنین لحظاتی که مطابق برنامه های مراسم برگزارو اجرا می شودرا پیش بینی وبا نگاه خبری و نیت اطلاع رسانی     عکاسی کند.

                                                                                           

عکاسان خبری شاهدان عینی واقعه:

    یک عکاس خبری بایستی در برابر نا ملایمات و سختی ها صبور , پر توان, روشن بین و مصمم باشد و در برخورد با موضوع کنجکاو,  قاطع و جستجوگر باشد ودر لحظات بحران شجاعت و شهامت لازم را داشته باشد.هر چند بر خورداری از این صفات به تنهایی برای یک عکاس خوب خبری شدن کافی نیست,   بلکه یک عکاس خبری بایستی با آگاهی نسبی از موضوع و شناخت اصول زیبایی شناسانه تصویر و کاربرد صحیح از ابزار خود برای رسیدن به یک عکس خبری خوب و تاثیر گذار بکوشد و اثر خودرا فراتر از یک مشاهده گر معمول ارائه کند. عکاسان خبری علاوه بر اینکه حضورشان نبایستی مزاحمتی برای حریم شخصی افراد ایجاد کند بلکه باید بعنوان ناظری هوشیار نسبت به ثبت موقعیت هایی که در آن قرار می گیرند اهتمام ورزند.

همچنین نیاز است عکاس خبری از اتفاقات و رویدادهای جهان مطلع باشد و بر اوضاع فرهنگی, سیاسی و اقتصادی مناطقی که در صدد تهیه عکس است واقف باشد و بی طرفانه و بدون غرض با موضوعات برخورد کند و از باز آفرینی پرهیز کند .

هانری کارتیه برسون از عکاسان پیشگام عکاسی خبری در مورد عکسهایش می گوید که گزارشهای مصور او خواه بر اساس ماموریت یا سفارش فلان مجله باشد و خواه به خواست و انتخاب خود او , در نهایت نظرات وی را در باره وقایع مهم روزگار ما بیان می کند .

 

 

 

ارزش خبر در عکسهای مطبوعاتی وخبری:

همانگونه که موضوعات ممکن است واجد ارزش و اهمیت خبری باشند , عکس های اینگونه موضوعات نیز می توانند دارای ارزشهای متفاوت خبری باشند. یک عکس خبری می بایستی این ویژگی را دشته باشد که بتواند علاوه بر پرداختن به واقعه بیننده را به سوی اصل موضوع هدایت کند واز نماهای بسته که تداعی بی ارتباط بودن با واقعه یا تصنعی بودن را دارد بپرهیزد وآنقدر هم از موضوع دور نشودکه جزئیات و اصل ماجرا در یک عکس بی روح و ساکن ارائه شود.

  غیر متعارف بودن موضوع, تازگی داشتن آن, احساسی بودن یا هشدار دهنده بودن عکسهایی که با مردم ارتباط بیشتری برقرار می کنند از جمله عکسهایی است که دارای ارزش های یک عکس خبری است. در عین حال مواردی هم بوده است که عکاس بطور اتفاقی در شرایط و موقعیتی قرار گرفته که تنها او نظاره گر این واقعه بوده است.

 

شرایط و موقعیت های عکاسی:

یک عکاس مطبوعاتی حرفه ای بایستی فارغ از دغدغه های تکنیکی به تهیه عکس و گزارش تصویری بپردازدو فرصت این را هم داشته باشد که علاوه بر ثبت وقایع نگاهی محتوایی و خلاق هم به موضوع داشته باشد. به موقع حاضر شدن در صحنه و قرار گرفتن در زاویه مناسبی که بر موضوع اشراف داشته باشد از مواردی است که عکاس را بر موضوع مسلط می کند. او همچنین بایستی امنیت و آزادی بیشتری هم برای پرداختن موضوعات خبری داشته باشد.

   عکاسان خبری همیشه جزء اولین کسانی بوده اند که پیشرفت های تکنولوژی در زمینه عکاسی رابه خدمت گرفته اندو آن را پذیرفته اندو بکار گرفته اند. تکنولوژی دیجیتال بعنوان جدید ترین پدیده و تکنولوژی به عکاسان خبری کمک می کند در کوتاه ترین زمان ممکن آثار خودرا به مخاطبین ارائه نمایند.دوربین های دیجیتال با حذف فیلم امولسیون و مراحل  ظهور و چاپ این امکان را بوجود آورده است که کمتر از یک ساعت تصاویر خبری بر روی شبکه های خبری در اینترنت قرار گیرد.

 

تعهد و صداقت عکاس:

   هر چند امروزه با ورودتکنولوژی دیجیتال خیلی ها نگران  تحریف در عکسها هستندولی می توان با ترویج فرهنگ صداقت و پاسداری از حقیقت به تعهد و صداقت عکاس بهاداد و به آن احترام گذاشت چرا که صداقت از مهمترین ویژگی یک هنرمند عکاس خبری است. او بایستی در برابر تاثیری که موضوع عکسش بر مخاطبین می گذارد احساس مسئولیت کندواصلاهدف او از انتخاب این حرفه که آمیخته به هنر می باشد  حمایت شرافتمندانه از نوع بشر است.

    یوجین اسمیت عکاس خبری آمریکایی در مورد  دستکاری عکسهای خبری که گاه نا محسوس و گاه شدید آشکار       می شود می گوید: با در نظر گرفتن اینکه این عکسها در سطح وسیعی چاپ و منتشر می شوند این عمل جنایتی علیه بشریت است. او روش غلط تحریف را حتی در گزارشهای نسبتا کم اهمیت نیز سرکوب می کندو اعتقاد دارد این آثار فکر و عقیده مردم را قالب می گیرند. اندکی اطلاعات نادرست به اضافه اندکی دیگر اطلاعات نادرست آتشی است که سوء تفاهمات زیانباری از آن شعله ور خواهدشد.

 

   عکسهای خبری تازگی خودرا در همان هفته های اول خواهند داشت و پس از آن این آثار هنگامی بعنوان عکسهای خبری خوب  وتاثیر گذار در ذهن می مانند که بتوانند در انتقال  شرایط   به مخاطب موفق بوده باشندو قطعا نگاه هنر مندانه عکاس بر گرفته از اصول زیبایی شناسی تصویر و پرداختن به محتوای عمیق در این مسئله تاثیر گزار خواهد بودو از آثار او بعنوان عکسهای مستند نیز بهره گرفته خواهدشد.